Thursday, December 13, 2007

Stress Yang Tak Diundang.


Stress sebenarnya sebahagian daripada hidup. Satu-satunya jenis orang yang tidak mengalami stress dan masalah adalah orang mati.

Benar juga sedikit stress adalah bagus dalam memastikan kita semua melaksanakan apa-apa tugas yang perlu kita laksanakan, sebab itu ada orang cakap "Nothing gets done if it weren't for deadlines".

Tapi sudah tentulah tiada orang yang sukakan stress, aku pun begitu juga. Bagi aku, aku amat tidak gemar kepada satu bentuk stress ini. Ia dipanggil 'unnecessary stress'.

'Unnecessary Stress' ini selalunya datang dari hal-hal kecil yang tidak penting mana pun sebenarnya, tapi kesan terkumpulnya boleh tahan juga. Aku kurang pasti bagaimana pandangan anda, tapi pada pendapat aku, selalunya 'unnecessary stress' ini adalah berpunca dari manusia di sekeliling kita.

Mereka ini ada yang terdiri dari orang yang kita kenal, dan ada juga orang yang kita mungkin bertembung hanya sekali dalam hidup ini.

Contoh mudah yang dapat aku berikan disini adalah si adik/kakak/makcik penjaga kaunter yang masam mukanya dan dilengkapkan pula wajah masamnya dengan kata-kata kasar dan biadap.

Contoh yang kurang mudah pula begini. Anda rapat dengan seseorang yang berfikiran negatif, dan lebih malang lagi apa-apa kenegatifan yang timbul di letakkan 'blame'nya di atas bahu anda.
"Ini semua salah kau...bla bla bla", "dulu aku ini okey..sekarang pening, susah..bla bla bla".

Lagilah malang apabila orang ini pula tidak mampu berdiskusi dan menyelesaikan isu-isu dengan logikal. Cubalah bentang idea bernas macam mana pun, tiada faedah.

Apa ini?! Kalau aku ini warga emas, mungkin aku sudah mati akibat sakit jantung atau darah tinggi (stroke) hasil terkumpul 'unnecessary stress' ini.

Agaknya Vincent van Gogh memotong telinganya dulu pun kerana stress yang sebegini. Kalau aku mungkin lain - telinga orang-orang yang membuatkan aku stress yang akan aku potong!

4 comments:

thinker bell said...

haah jangan tak potong bang. baik potong lidah . coz what they mutter are the things yg create stress.

so , i think u got the wrong body part to begin with. heh.

47 said...

Haha don't encourage me Thinker Bell.

But yeah, I think you understand exactly what was going on in my head when I wrote this post.

Memang rasa mcm nak tikam, atau paling tidak pun tumbuk/sepak.

Anonymous said...

awek aku kata...aku giler biler aku stress...sebab aku ketawa...ketawa sinis la bukan terbahak bahak...aku treat stress tu as challenge...kalau at work...org marah aku...aku senyum and i will work harder...kalau awek aku perang dingin...aku pujuk macam ego aku ni takder...well problem are meant to be solve...smile and positive jer all the way

47 said...

Well said Erm!

It is good and proper to treat stress as a challenge, I agree entirely.

But this 'unnecessary stress' I'm talking about makes no sense at all. It's not the sort of stress that you can view as a challenge.

If you view this stress as a challenge, it's like accepting a challenge to wrestle a pig, you'll end up in a puddle of mud, dirty and the pig will be happy.

Hmm..hope this makes sense.

Anyhow, nice input! Do come again!