Wednesday, December 12, 2007

Saiz Manusia Purba

Maka kembalilah aku dengan post bahasa Melayu. Pendek sahaja post ini rasanya, hanya berkenaan dengan saiz manusia zaman dulu kala.

Rasanya kalau pun tulang tulang manusia lama seperti Perak Man (our very own local primitive man), Lucy, etc tak pernah ditemui, kita boleh mengagak saiz mereka dengan menggunakan logik semata-mata.

Cuba perhatikan gambar-gambar lama kalau ada, bandingkan saiz anda dengan nenek, datuk atau moyang anda sendiri, siapa lebih besar dan tinggi? (Betul, tak dinafikan ada juga orang yang lebih kecil dari datuk dan nenek moyang mereka) Cuba perhatikan secara umum saiz orang zaman sekitar pra-merdeka, dan cuba perhatikan juga secara umum saiz orang generasi baru zaman sekarang. Bagaimana?

Saiz manusia ini pada pendapat aku (dari pandangan biologi pun begini juga rasanya) pertama sekali ditentukan genetik, keduanya ditentukan nutrisi. Dengan nutrisi yang mencukupi seseorang itu akan membesar ke tahap maksimum yang dibenarkan oleh gen gen yang diwarisi dari nenek moyangnya.

Jadi dengan membandingkan betapa mudahnya bagi kita untuk mendapatkan satu hidangan berkhasiat pada zaman ini dan betapa susahnya orang-orang zaman purba mahu mendapatkan makanan ringkas, apatah lagi berkhasiat (mungkin mereka hanya ada lembing, terpaksa menyorok dalam semak, menunggu pelanduk atau lain lain haiwan kecil yang kurang berbahaya dan kemudian mungkin juga terpaksa bergumpal dengan haiwan buruan yang telah ditikam dengan lembing). Agak jelaslah rasanya yang sebenarnya kita ini lebih besar saiznya berbanding orang-orang purba ini.

Gambar di atas ini di ambil dari laman 'Berita Geografik Kebangsaan'. Dan ingin juga aku kongsikan bersama di sini yang Peking Man itu juga adalah dari golongan 'Homo erectus'. Tidaklah tinggi mana pun, 4 kaki 7 inci sahaja.

No comments: