Thursday, January 3, 2008

Pemerhatian (Observation)

Sebenarnya aku hendak tulis 'observasi' tapi buruk bunyinya, maka aku tulis pemerhatian.

Apa yang aku nampak ini agak menarik dan mungkin juga lucu sedikit (mungkin).

Sebelum aku terus menulis, biar aku nyatakan disini yang hal-hal yang berlaku ini semuanya berlaku secara kebetulan semata-mata.


2/1/08-10:15 pm
------------------
Seorang rakan aku datang ke tempat aku, dibawanya bersama cd cerita 'Impak Maksima' (arahan Ahmad Idham, dibintangi Eizlan Yusof, Awal, dan lain lain lagi yang aku tak kenal sangat). Aku jarang menonton filem tempatan, bukan memandang rendah tapi tak kena dengan citarasa aku. Aku manusia yang perlukan stimulasi; Biarlah fizikal, mental, intellektual -apa jua bentuk sekalipun dan filem tempatan jarang sekali dapat mengisi kehendak aku ini.

Berbalik kepada perkara pokok. Apabila rakan aku menonton cerita Impak Maksima, aku pun tumpang sekali, bukan apa -curiosity. Boleh tahan juga efek-efeknya walaupun kadang-kadang CGInya hanya mencapai tahap kartun Usop Sontorian. Jalan cerita? ada, tapi tak kuat sangatlah, kurang 'solid'. Sesetengah babak nampak seperti dicedok dari cerita Too Fast Too Furious: Tokyo Drift.

Tapi yang lebih menariknya bagi aku adalah budaya yang di di'potray'kan dalam filem ini (dan mana-mana filem tempatan lain yang bercorak sama). Mat-mat rempit dengan bahasa dan gayanya, geng-geng lumba haram yang berkumpul dan berlawak sesama sendiri dengan gaya ala-cool dan jangan kita lupakan, ketua/kepala samseng yang sudah tentu ada 'flair' tersendiri. (mungkin rambut tutup sebelah mata atau misai dan janggut Van Dyke etc)

Apa yang aku terfikir adalah, sekiranya filem-filem begini mendapat sambutan dikalangan golongan muda melayu, adakah mereka akan terpengaruh, sedikit jika tidak banyak dengan budaya yang digambarkan? Maksud aku, adakah mereka akan mengajuk-ajuk dialog, cara bercakap, pemakaian, tingkah laku dan lain-lain dengan fikiran bahawa apa yang mereka lakukan itu juga adalah 'cool' seperti yang dilihat dalam filem.


3/1/08-1:30 pm
-----------------
Aku melangkah ke sebuah kedai untuk makan tengah hari, bersama dengan aku dua orang lagi rakan. Meja tempat aku dan rakan-rakan duduk kebetulan bersebelahan dengan meja dua orang gadis muda, memang muda lagi, baru balik sekolah menengah dan masih dalam uniform, umur mungkin sekitar 14-15 tahun.

Tidak lama kemudian datang pula seorang remaja lelaki, terus duduk semeja dengan dua orang gadis tadi, mungkin sudah ada temujanji. Remaja lelaki ini umurnya mungkin lingkungan 18-19 tahun, baru tamat sekolah dan bebas.

Apa yang menariknya adalah gaya remaja lelaki ini seolah-olah dia ini watak tambahan yang menjelma keluar dari filem yang aku baru lihat semalam. Baju T kecil ketat berwarna oren, seluar jeans ketat berwarna hitam, tali pinggang berkepala tengkorak, kasut but hitam, rambut perang gaya faux-hawk, dilengkapkan dengan spek hitam jenis aviator. Tak apalah, ini semua fesyen dan pilihan individu, fikir aku.

Aku teruskan perbualan dengan rakan-rakanku sambil menikmati makanan tengah hari aku. Bagi aku ruang peribadi sesiapa pun haruslah kita hormati, begitu juga hal-hal peribadi, tak elok cuba membaca sms orang atau cuba mencuri dengar perbualan orang, namun remaja lelaki ini bercakap dengan lantang, maka terdengarlah aku akan percakapannya.

Wah! Cara cakap pun sama macam samseng cerita melayu. Gadis dua orang pula ketawa mengekek mendengar kisah-kisah si abang macho.

"Ini...ini abang Sam la! (tepuk dada) Kalau budak tu buat hal lagi..aku cari dia sampai dapat!"

Maka setelah habis makan tengah hari dan melangkah keluar dari kedai aku tersenyum sendiri, rasanya aku sudah dapat menjawab persoalan aku sendiri semalam.

P/S: Aku bukan Mastika. Aku tidak mengadili tindak tanduk remaja-remaja ini seolah-olah aku memegang kompas moral lalu melabel mereka ini sebagai 'rosak' atau apa-apa lagi terma yang digunakan majalah Mastika.

Aku faham, peringkat remaja adalah peringkat mencari identiti, dalam proses pembentukan identiti sudah tentulah banyak elemen yang perlu dicuba dan dicerna. Cuma aku harap remaja-remaja ni lain kali akan menggunakan sumber rujukan yang lebih 'concise' dan bermakna dalam membentuk identiti, janganlah asyik jadikan filem tempatan sebagai sumber rujukan.

Dan ya, aku tidak suka Mastika.

Mastika = Racun pemikiran orang Melayu kebanyakan.

8 comments:

nurulazreenazlan said...

which comes first, the ayam or the telur?

or in this case, was the movie made to portray contemporary sub-culture, hence it was merely a summary of the youth today based on their mannerism and attitudes? which means that the movie comes later.

or was it, as you put it, a factor in influencing them? was it like when james dean began putting on jeans and suddenly jeans became cool, which we can then attribute the phenomenon almost single-handedly to JD.

hard to say innit?

because oddly enough, my circle of friends don't overlap with the rempits of malaysia, and i take it for granted that you don't too, it's pretty hard to gage whether the depiction in the film is for real or not. if it ain't real, then sah-sah lah budak laki pakai tshirt oren ketat tu terpengaruh dengan Impak Maksima. tapi kalau real, mungkin Impak Maksima yang tiru dia, hehe.

if the depiction is accurate, and the boy in the orange tshirt was influenced by it, then it's the start of a vicious cycle. sad.

Anonymous said...

I am no expert on movies and I am gonna go out on a limb here by saying that 'exaggerated acting' is a huge part of Malaysian culture. It is evident on local soaps, talk shows, at mamak stalls, you name it.

I am not at all surprised that while the depiction reflects the current culture, it is also an exaggeration of it.

Since the guy is most likely a teenager as 47 deduced, and since most teenagers are impressionable, I believe that what he picked up was an exaggerated version of what's already out there. Who's to say what's 'already out there' isn't an exaggeration in itself?

rexxdelarocha said...

Isy. Kau kutuk Mastika? How dare you!?Best gila apa baca mastika. Lagi best dari Reader's Digest. :P

Sarcasm aside, the real question is - which is worse? Mastika or Harian Metro?

Anonymous said...

impak maksima doesn't potray drifters and their life style.drifters busy looking for spareparts(melancong ke kedai potong) and working to backup their hobby.

true!they exagerrate to much(drifters lingo?).....but that is film all about...they elaborate the story for their target audience...it all comes down to their business prospect afterall.

likewise harian metro or kosmo.

aku penah tanya member yang praktikal kat utusan.aku kondem lepas baca kosmo.pastu dia explain kosmo itu bacaan picisan dan utusan tu bacaan serius.

so there is variety of reading material on sale.choose your flava.

p/s-sapa baca national geographic?

Anonymous said...

Euuu... Mastika... Biar betul... Nope, I read manuals. Engineer read manuals. Manuals rock! Yeah!

47 said...

Nurulazreenazlan:
----------------
Quite right. This is a question of which comes first, telur atau ayam.
Truth be told, I can't say for sure.


Halimunan:
----------
Love your clarity man.

"Who's to say what's 'already out there' isn't an exaggeration in itself?"

Aye to that mate! It works like a self feeding loop I think. What's out there fuels what's in the local films, and then what's in local films fuels what's out there.


Delarocha:
----------
Dua-dua sama teruk dan saling melengkapi. Harian Metro keluar hari-hari, dan Mastika keluar setiap bulan. Aku harap tiada siapa di luar sana membaca kedua-duanya sekali. Kalau ada...tsk tsk tsk kesian.


Erm:
----
"they elaborate the story for their target audience...it all comes down to their business"

Tepat sekali! Filem dibuat bukan untuk seni atau menyampaikan mesej sangat tapi lebih kepada untuk buat duit semata-mata. Contoh mudah, Prof Razak Mohaideen punya filem.


Mr Ah Fa:
---------
Bacalah apa-apa, asalkan bukan Mastika haha.

Melayu Minimalis said...

actually this is a very good observation, on how the mass media tries to portray a certain element of subculture or popular culture wrongly, but in the end, due to the influence of said mass media, it becomes correct.

i've seen women who talk as if they're an extra on all these movies. teruk gila.

maybe i'll write about them soon. tapi tu lah. manusia sekarang sensitip.

47 said...

MM, thanks for coming over. I'm glad to know that a fellow observer has noticed this 'impak maksima' trend.

Do write your take on it, dissect the topic with your usual sharpness.

And yes, people nowadays are 'sensitip'. But, hey man..kau kan tak peduli :)