Saturday, January 12, 2008

Kod Tak Bertulis


Pada pendapat aku, sesebuah masyarakat menentukan tindak-tanduk ahlinya dengan budaya. Budaya memastikan setiap unit individu tidak menyimpang jauh dari apa yang dianggap normal bagi masyarakat yang sebenarnya adalah gabungan orang-orang ramai yang tidak dikenali pun.

Dalam beberapa hari lagi ada tiga orang lagi kenalan aku yang bakal 'settle down'. Bagus, bagus, tahniah aku ucapkan.

"masa itu emas" "masa itu pedang" "masa yang pergi.." "masa bla bla" banyak lagi. Semua kata kata ini tidak se-bermakna sekarang. Apabila kenalan-kenalan mula bergerak ke tahap seterusnya. Aku dapat rasa yang perjalanan masa itu lebih 'real'.

"Tahi... aku semakin menua" aku fikir sendiri. (Shit... I'm getting old)

Itu satu hal, lagi satu hal pula adalah aku harus meyakinkan diri sendiri yang aku tidak termakan pengaruh atau tekanan dari masyarakat tentang bagaimana aku patut rasa dan berfikir. Apabila isu ini timbul, hanya ada satu kisah yang muncul dalam otak aku. Kisah yang kita semua tahu rasanya. Kisah Lembu, Petani Tua dan Anaknya.

Ingat? Cerita tentang bagaimana petani tua berjalan bersama anak dan lembunya untuk ke pasar. Dan dalam perjalanan orang ramai berbisik-bisik sesama mereka "bodoh la, kenapa bawa lembu tapi berjalan kaki, naiklah lembu" tapi apabila kedua-dua petani dan anak menaiki lembu ada pula yang berkata "kejam betul, dua orang naik lembu..menyiksa haiwan" dan begitulah seterusnya.

Pendek kata, tiada apa yang mereka lakukan dapat memuaskan hati orang ramai, dan akhirnya dalam percubaan memuaskan hati orang ramai, mereka telah menyusahkan, merugikan dan memperbodohkan diri sendiri.

Aku tidak akan jadi macam petani tua dan anaknya.
Kamu pun sama juga hendaknya.

6 comments:

Lisa said...

it's just that sometimes society influences our mind. Making us think twice or many times if we should be doing what the others are doing. But if you are strong with ur own standing...i think that wouldn't be a problem. :)

47 said...

"it's just that sometimes society influences our mind"

"But if you are strong with ur own standing...i think that wouldn't be a problem"

I think by now, we all have our own standings and we're strong enough to stick to em. But still, the influence is there ;)

Taichee~@! said...

Huhu~@!

Kalau betul ada org menekan2 aku seperti ini, akan ku jawab, kenapa tak disyorkan saja padaku?

Kenapa? Adakah anda mahu memberi saya subsidi untuk melaksanakan?

Argh! Persetankan, selagi ada manusia , selagi itu soalan ini takkan pernah mahu padam. Hatta, sesudah terlangsung juga pasti ada soalan-soalan tipikal yg pasti akan menyusul.

Benci.

47 said...

taichee:
--------
I feel you! Actually, I think societal pressure is even greater on ladies than on men.

Society expects a lady to be many things. Too many sometimes.

thinker bell said...

moral of the story :

orang yang jujur tak dapat puaskan ati semua orang. :D

so , i was indeed being honest to my mum when i said i don't have a boyfriend heh.

unicorn said...

kdg2 aku rase bengang gak bile org bz body sgt dgn hal aku..kalo xsuke dgn ape yg aku buat, xyah laa nak kutuk2, sound2 ape sume...life aku, ikut suke aku laa..aku bukan menyusahkan hidup dorang!