Monday, April 21, 2008

Hemicrania



Itu adalah asal usul perkataan migraine, dari perkataan latin hemicrania yang bermaksud separuh (hemi) dan kepala (crania/cranium) bersempena dengan lokasi sensasi kenikmatan pada kepala mereka yang cukup bertuah untuk pernah mengalaminya. Migraine adalah antara keadaan yang paling awal dan lama telah dikenal pasti oleh para tabib dan doktor zaman dulu kala, dari Hippocrates sampailah ke Ibnu Sina, semuanya pernah melaporkan kejadian pesakit mereka mengalami keadaan hemicrania ini.


Di atas itu semuanya fakta, aku dapat dari sebuah buku yang aku baru beli, tentang migraine. Mengapa beli? Kerana aku pun antara mereka yang bertuah. Bukan pening, bukan sengal, bukan berpusing, tapi –sakit. Sakit yang ber-pulsating, macam gelombang yang tak berhenti-henti keluar dari dahi antara dua kening aku. Kadang-kadang bila sakitnya tak terlalu teruk, aku tenangkan diri aku dengan berkata kepada diri sendiri..

“relax, relax… maybe I’m developing telekinesis”

Dan aku akan buka mata dan cuba perhati kalau-kalau ada objek di sekeliling aku yang terapung.


Semuanya bermula ketika aku berumur 16 tahun, di sekolah menengah ketika itu. Cuaca panas terik tahap gaban dan kipas dalam kelas pula tak berfungsi. Cikgu sedang bercakap di depan, tapi yang aku dengar hanya..”bla bla bla bla…” dan tiba-tiba…blip, blip, blip


Wah, aku fikir otak aku ada kebolehan luar biasa yang baru muncul, atau pun aku ini sebenarnya the last son of krypton dan kini sedang mencuri dengar transmisi dari kapal perang US yang ada di entah mana mana. Blip, blip, blip…dang..danG..daNG….dANG…..DANG! DANG!!


By that time, aku tahu aku ini bukannya the last son of krypton. Rasa seperti ada tukul yang sedang mengetuk dahi aku dari dalam tengkorak, pukulannya kuat, sekata dan mempunyai interval yang uniform. Aku tahan, tangan aku memegang penjuru meja kiri dan kanan, dan kepala aku tundukkan, seluruh otot badan terasa tegang, mahu bercakap pun susah kerana aku rasa kalau aku buka mulut walaupun sedikit, aku akan termuntah.


Aku angkat muka, toleh ke kanan dan nampak rakan yang duduk di meja sebelah, mukanya terkejut, katanya muka dan mata aku merah tambahnya lagi- ingatkan dah jadi the incredible hulk. Aku fikir dalam hati…hmmph baguslah, tadi the last son of krypton, sekarang sudah jadi the incredible hulk.


Keadaan sama berulang , setiap hari, lebih kurang pada waktu yang sama, mulanya dalam pukul 11.30 pagi, mencapai kemuncak dalam pukul 1-2.00,perlahan-lahan berkurang dan akhirnya berhenti dalam pukul 4.00 petang. Hari hari itu semuanya menjadi lebih bearable dengan Milidon 500, itu lah teman setia aku pada masa itu dan bertuah juga aku, lepas 3 minggu asyik bertukar jadi makhluk merah bergelombang di dahi, aku akhirnya hilang kebolehan tersebut.


Setelah bertahun-tahun lamanya, aku sendiri pun tak sangka, lebih kurang dua minggu lepas, kebolehan ini telah kembali!


Tapi aku kini tidak lagi bertukar menjadi makhluk merah, cuma menghasilkan gelombang di dahi saja. Berpadananlah dengan umur yang dah meningkat kepada..err..56 tahun, aku kini mengambil Milidon 650 untuk meng-suppress kebolehan menghasilkan gelombang ini. 2 minggu yang lalu aku rasa memang seperti neraka, no no..bukan catatan pendek dari neraka, tapi neraka penyiksaan mental.


Aku memang sudah tahu sebelum ini yang migraine ini banyak trigger, antaranya makanan seperti coklat, keju dan minuman seperti kopi, teh, wain, dan bir. Dalam buku yang aku baca ini, aku discover satu lagi trigger yang aku tidak pernah tahu –ayat terakhir dalam perenggan ini memang menangkap perhatian aku.


Irregular meals, dieting or a long lie-in can provoke a migraine and some people also believe that close, thundery weather can cause them to have an attack. Or a change in the weather, say from a heavy shower of rain to sudden bright sunshine


Haih…


p/s: kawasan tempat aku tinggal sekarang cuacanya berubah dari ekstrim panas ke ekstrim hujan ribut petir, so far setiap hari, bermula lebih kurang 2 minggu lepas.

13 comments:

magenta said...

Ouch, sounds painful bro. Eh, umur 56. I mean, tok. Hehe. My Mom had them. It looks painful. I think I've only experienced migraines 2-3 times in this lifetime.

Anonymous said...

*never had migrane before.* ;P

iqanabeera said...

telan valiums+milidon banyak2.



tidur. senang.

47 said...

magenta:
---------
feels painful too ;)


hah!:
-----
you should try it out sometime ;) haha


iqa:
-----
ah..you sound like an experienced migraineur :)

that's the thing that i don't like about migraine, when it's really bad, i had to leave behind the things that i want to do to either lie down or sleep.

kacau. but luckily i think it's subsiding. hopefully i won't have to experience this ever again. sigh.

Anonymous said...

kawaiso ne, 47-san.

*pat* *pat*

byoin ikereba.

haha.








(do you mind if i use 'the other language' here, because i feel comfortable using it with someone who knows it too.)

Anonymous said...

Irregular meals and dieting can trigger a migraine as well? sheeppp

no wonder, then. hmphh

Tipu Tapi Benar (TTB) said...

Pada pendapat saya, migraine ini disebabkan gangguan makhluk halus yang cuba meguasai diri anda. Mungkin anda ada 'melangar' kawasan permainan makhluk halus ini yang menyebabkan mereka marah dan mula mengganggu anda.

Oleh itu anda perlu dapatkan 3 helai bulu ekor burung Cendrawasih yang telah diembunkan di Gunung Korbu untuk disapukan ke kepala anda 3 kali sehari.

:-)

PS - Sudah cuba akupuntur atau meditasi?

NeemoNeemo™ said...

Milidon, PCM, Brufen, Ponstan - it's a ptototype. Lama-lama,dah immune dgn ubat, kena upgrade. Sampai tahap Brufen, takkan nak upgrade lagi kan?

Endorphins. Endorphins. Endorphins.

Make stupid jokes, and laugh it off. Dirty jokes, if u need some.
Laugh like a mad man.

It sure does help.

An advice from a nocturnal design student who slept 24 hours perweek.

Lisa said...

Well my advise for you, if this still proceed, don't be your own doctor. Get a real dr to treat your problem. You can't just keep taking higher dosage of medicine. Not good at all dude!
It's better to get enough rest and take more fruits and plenty of water. And bout the hot bright sun & cold pouring rain..you can't do anything about it but try to avoid them by staying indoor.
Get well soon!

Lin Abdul Rahman said...

I have migraine, as does my mom. Based on our experiences, medication works best when accompanied by a good few hours of sleep. Much like a good meal :D

47 said...

takahara:
----------
kawakunai desu. boku wa suyoi otoko da, soshite kawakunai ;) (hansamu -maybe)


hanakirana:
------------
yep, just keep the painkillers coming. that'll keep things ok.


tipu tapi benar:
----------------
jauhnya gunung korbu. nak cari burung lagi :D


neem:
-----
betul juga, endorfin mmg painkiller semulajadi. kiranya lebih kurang macam seksi semulajadi jugak la kan? :)


lisa:
------
i don't think doctors can do anything about migraines, the best the can do is prescribe a strong painkiller. unless of course if the headache is actually just a symptom of a much more serious condition.


shaz:
-----
i've just found that out actually, the fact that migraine is hereditary. you can get it from your mom or dad. aiya..kesian la anak-anak nanti.

Anonymous said...

haha. kawakunai no kotoba wa kankei nai deshou.

kawaiso = kesian.

kawaii = well, kawaii lah.

mou shitteru kamo ne, 47-san.

47 said...

sou desune!

sumimasen deshita takahara-san!

machigaimashita. *bow