Monday, April 7, 2008

AAaaa…

Ok, ini pendek sahaja dan ada berkaitan sedikit sebanyak dengan kes Sufiah (mungkin).


Dulu, pada suatu ketika, keluar dalam akhbar cerita tentang seorang remaja perempuan yang menggemparkan tanah air dengan keputusan SPM __A.


Bila aku berjumpa dengan rakan aku pada hari itu, dia kata, sambil tangannya masih memegang akhbar..

"Fuiyo...gila terer budak ni! Gempak!"


Aku cuma pandang dia biasa. Dia tanya aku..

"Ko tak rasa gempak ke berita macam ni?" dengan muka penuh harapan.


Jawapan aku membuatkan dia kecewa..

"Tak"


Tapi aku jelaskan sebab-sebab aku..

"Ko tengok, sekarang dia ni dapat 20A, semua orang kecoh kecoh..lepas ni ko tengoklah, tahun depan ada orang dapat 30A"

"Aku rasa ni satu budaya yang tak sihat, aku rasa la...sebab lepas ni mesti budak-budak yang jadi mangsa, parents semuanya nak kejar 20,30,40..100A"

"last-last budak-budak ni lah yang tak sempat nak enjoy, tak sempat nak grow up...habis sekolah, tuition, weekends, tuition lagi"

"bila dah banyak A nanti, hantar diaorang pergi kelas piano pulak, lepas tu kasi menari ballet sekali"

"haih..."


Rakan aku mukanya sudah tak kecewa lagi, dah faham apa yang aku rasa. Mengangguk-angguk pula jadinya.

"Betul jugak" katanya.


Ini cuma pendapat aku lah.

.
.
.

BTW, masa aku kecil-kecil dulu, aku layan ini. Jangan main-main, aku juga ada pedangnya -The Eye of Thundera. Apabila duduk dalam tempat gelap, dan tekan butang pada pemegangnya, lambangnya akan menyala.



Nostalgik sungguh.

16 comments:

Hali Munan said...

To be honest, I think the number of A's a person scores (quantity) is inversely proportional to the level of teaching/grading/material involved in the system (quality).

What are the subjects taken to fill up the number of A's that we're seeing? Seriously. What can they truthfully gain from taking them? Even the values of the 8 or 9 traditional subjects in SPM are open for debate.

I'm not trying to belittle anyone's achievements. Consider this though, can all these over-achievers get into Uni straight with their SPM results alone? Let's just consider local U. I bet they'd still need to take matriculation/STPM/alpha-level/foundation level etc.

Haih.

Anonymous said...

i give credit sebab dia dapat A's...time aku dulu...i do what it takes to survive

wei ko kaya...ada pedang tunder tunder

iqanabeera said...

omg. u boleh lawan pedang dengan my little brother.

i hate that sword. dah tak tahu berapa kali kena ketuk dengan benda tu.

NeemoNeemo™ said...

My frens at Uni kalau cerita pasal childhood, akan disusuli dengan 'haha, neem mengalami zaman kanak-kanak yg suram'.

I was that stressed out straight A kid- till i chose to rebel. Dapat result bagus pun bukan dapat hadiah.

and now when somebody says to my nephews 'Asyik main, je. Tahun ni nak UPSR.'
I chime in, 'Kalau dia tak main sekarang, bila lagi?'

Masa kecik la nak main2 kan?

47 said...

halimunan:
-----------
true! the only thing adding on more subjects will achieve is the perpetuation of this unhealthy culture.


erm:
-----
yep, betul. kalau dah dapat A, aku pun acknowledge juga semangat dan kerja gigih dia. cuma budaya kumpul A tu yang aku tak minat.

oy, aku miskin lah. sila rujuk tag wallet dari nurul. jom kita kutip kepah.


iqa & neem:
------------
exactly! actually main itu sendiri pun part of education, byk yang boleh dipelajari sambil bermain dari ketika duduk dalam kelas semata-mata.

'Kalau dia tak main sekarang, bila lagi?' memang betul. Itulah masanya untuk lari ke sana-sini dan ketuk kepala adik perempuan dengan pedang thundercats :P

Anonymous said...

haha, thundera.

zaman kecik-kecik dulu, tengok power rangers morphin. tersebar khabar angin antara kami bahawa power rangers mase tu hisap dadah.



hipotesis : semakin banyak A, semakin banyak tawaran biasiswa yang boleh apply dan dapat, dan semakin tinggi peluang untuk ke luar negara supaya mak bapak boleh mendabik dada dengan itu dan si anak balik dengan ijazah cap antarabangsa dan dapat kerja yang dapat banyak komisyen, bonus dan kosong-di-belakang untuk membalas jasa ibu bapa dengan kereta ferrarrrri dan banglo atas bukit.

something like that.

47 said...

hey! get it right...it's -the eye of thundera :) and yes, I managed to catch mighty morphin power rangers too.

and yes, I agree with ya. maybe ada banyak reason lain juga, tapi untuk mendabik dada pasti antara top reasons.

Unknown said...

waaa..
tak leh bagi komen bernas sbb sy just dropping by..
hehe..

thx dah singgah kt my blog ^_^

47 said...

no problem,

the pleasure is entirely mine.

masche said...

an annual moral panic..
evrytime results public exams kluar.

Ibu Adam said...

thundercats..oww.memang nostalgic!!

*angkat tangan* Aku cop jadi Cheetara yer!!!!!

owh..maaf, dah terbiasa gaduh dgn adik beradik macam tu setiap kali tgk thundercats..heh..

rexxdelarocha said...

Movie thundercats nanti nak keluar

47 said...

masche:
-------
yep, when it's that time of the year, parents will go crazy...the nosy ones especially.


undomesticwifey:
-----------------
boleh! no problem, you cheetara. as long as i have the sword, I'm lion-o mwahaha!


rexxdelarocha:
---------------
really? I hope the director won't ruin thundercats the way hitman was ruined.

nurulazreenazlan said...

saya pun ada pedang macam tu jugak masa kecik, beli kat kedai mainan kat CM.

47 said...

welcome to the club :D

Anonymous said...

ahoiiii check this out http://encikpundak.blogspot.com/2007/03/spm.html