Monday, February 11, 2008

Nilai Kelakian

Sebelum aku buka mulut (atau mula menekan keyboard) biar aku nyatakan dulu yang aku ini bukan manusia yang tradisional mahupun konservatif.

Baik. Apa yang aku nak katakan adalah nilai-nilai 'gentlemanly' sememangnya menjadi satu keperluan. Pada pendapat aku, seorang lelaki (normal, bukan gila atau bahalul) baik tua atau muda, apabila mempunyai nilai-nilai seorang 'gentleman' maka secara automatik akan menjadi lebih -elok.

Siapa pun.
Kalau dia seorang peniaga, dia akan jadi peniaga yang dipercayai.
Kalau dia seorang buruh, dia akan jadi buruh yang dipandang tinggi.
Kalau dia seorang samseng, dia akan jadi samseng yang lebih berwibawa.
Kalau dia seorang mat rempit......aku dah kehabisan ayat, fikir sendiri.

Dan maksud nilai-nilai ini bukanlah perkara-perkara remeh seperti tarik kerusi bila orang perempuan nak duduk, buka pintu kereta bila orang perempuan nak keluar, ataupun letak napkin di tengkuk sebelum makan. Tapi kalau kamu nak jadikan ini semua amalan harian pun boleh juga, terpulang kepada kamu (cuma jangan salahkan aku pula kalau orang perempuan tak pandang kamu sebagai 'gentleman' tapi hanya jadi geli-'geleman').

Tahu? Dapat tangkap apa yang aku cuba sampaikan?

3 comments:

Lin Abdul Rahman said...

I agree. It's good to know a guy who can see beyond the superficiality of gentlemanliness and probe deeper beyond pulling out chairs and getting the door.(although precious few do even that!)

47 said...

Thank you. I hope guys out there, when they read this post, will be reminded of the importance/necessity of being at least a little gentlemanly.

There was a conversation I had with someone older. That conversation is actually the thing that got me writing these two posts: The Godfather excerpts and this one.

Maybe I'll share the conversation transcript here soon.

Anonymous said...

i would not getting the door(hold the door probably)...what i would do is just basic things like...nod and smile when people looking at you...be polite when talking to them...well if you want equal respect...show them 1st...and expect nothing...it hurts when u expect something...so dont