Thursday, February 14, 2008

A Little Addition

Lagi sekali datang ‘catalyst’ yang membuatkan aku rasa terpanggil untuk menulis. Kali ini dalam bentuk post di bawah.


The Boinq, AKAB, Melayu Minimalis dan Lucius Maximus (aku masukkan nama Lucius bagi mencukupkan korum, boleh Lucius?) Mereka ini antara yang ada di luar sana yang menulis secara terbuka. Kadang-kadang ada cerita alkohol, kadang-kadang ada cerita perempuan, kadang-kadang ada falsafah tapi apa pun, cerita mereka banyak mengandungi input dan stimulasi yang boleh dikatakan bersifat memperkayakan . Aku pautkan blog mereka ke blog ini pun kerana isi kandungan blog mereka yang bagi aku bersifat begitu.


Sebelum aku teruskan lagi, aku mahu cakap yang aku tak ingin post ini kelihatan ‘redundant’ atau berulang. Jadi anggaplah, jika post di bawah mengusulkan satu permasalahan dan jawapan, maka post ini mengusulkan sedikit tambahan kepada jawapan yang sedia ada.

--------------------------------------------------------------------------------------

Wisdom and Respect.


Wisdom allows you to discern and differentiate. Values are scattered everywhere, with discernment you’ll be able to choose the ones that you deem appropriate for yourself, when this happens, instead of jumping around with a ‘keris’ in one hand, you would instead be enriching yourself. And how is that not a good deal? Given the choice, would you rather have an enriched life or a shorter life expectancy due to the stress from all that ‘keris’ thrusting action?


Respect the rights of others. These rights transcend all borders, be them religion, race, color or creed. When a fellow sound minded man has made a decision, respect it. I believe Voltaire sums it up best by saying:

“I may not agree with what you say but I will defend to the death your right to say it”

Though you may argue that Voltaire was a liberal thinker and you are not, I wish to ask you, even for only an instant, to put aside all the labels/names attached to both him and you. Without the labels, examine the statement just as it is. Is it devoid of practical goodness?


-------------------------------------------------------------------------------------

Aku harap 2 sen aku ini akan dibaca dan dipertimbangkan .


p/s: Aku juga harap pembaca dapat menerima post yang separuh bahasa Melayu dan separuh bahasa Inggeris. Bukan apa, terpaksa menggunakan bahasa Inggeris sebab tak mahu maksud yang aku cuba sampaikan terpesong apabila aku menulisnya dalam bahasa Melayu.

4 comments:

LuciusMaximus said...

cukup korum? hahaha!

aku masih menulis secara berselindung, tidak terlalu terbuka macam mereka semua.

aku ada identiti yang perlu dilindungi. tapi terima kasih!

kamu juga agak outspoken dan terbuka :)

magenta said...

Ok yang ini pula entry dari 47.Bukan aku.Oh,kau sedang melindungi identiti kau ke?Sebab aku sudah tau nama sebenar dan rupa kau.Usaha lagi.

Dunia blogging pun ada politiknya.Bagi sesetengah seakan obsesi,dimana mereka bangun pagi terus check stats dan cari apa yang sedang ditulis ttg mereka (bkn aku).Juga dunia bloggers makan bloggers dan medium untuk melpskan PHD mereka.Sebab itu kita sering membaca shit tentang org lain.

Oleh itu aku ingin cakap preserve your anonymity.Kutukan yang menyusul biasanya tak ada kena mengena dgn nukilan kamu,malah who you were in your past life and who you are now.

Sapa yang ingin blogging and make it big,fikir2lah dulu.It comes with a price.Hakikat ini juga buat aku sinikal terhadap dunia blogging.

Aku juga kecewa penulis kegemaran aku (seolah-olah?) hendak berhenti blogging.

Ingrid Dients said...

I think Voltaire, like Kierkegaard, is an idiot.


And I believe I will get away with that comment scot-free because you are a believer of his philosophy.

:P

47 said...

lucius maximus:
---------------
you're welcome.


magenta:
--------
PHD is never good.


bovril:
-------
you could've even said voltaire was an asshole, and i wouldn't even care a bit.

i'm not exactly a believer but I do think his one statement that i've shared here is well said.

not that i'd defend your right to say anything literally to the death. nothing like that haha

but i'd say everyone should be allowed to voice out their opinion.