Wednesday, July 16, 2008

B untuk Beruang


Pada pendapat aku debat seperti yang disiarkan di television semalam adalah sangat baik dan sebenarnya patut di adakan jauh lebih awal lagi dan pada kekerapan yang lebih.

Debat bukan sahaja menjana idea-idea bernas dan penyelesaian yang kemudiannya akan memajukan lagi sesebuah institusi, (tak kira lah institusi itu negara atau keluarga atau apa apa bentuk organisasi sekalipun) debat juga akan melatih semua yang terlibat, baik yang berdebat mahu pun yang mendengar atau menonton untuk menjadi lebih logikal, rasional dan berkemungkinan besar juga lebih gentlemanly!

Dan ini adalah satu perkara yang amat sihat, especially di kalangan orang Melayu yang dari pandangan aku kelihatan sungguh beremosi, kalau ini tidak benar masakan perkataan 'amuk' di ambil oleh orang Inggeris dari bahasa Melayu? lihat komen-komen dari orang Melayu pada video youtube atau blog yang selalunya berkaitan dengan politik pun sudah cukup.

Dengan membentuk sifat berfikir secara lebih rasional dan logikal berbanding dengan cara berfikir yang emosional, orang Melayu secara kebanyakannya akan menjadi kurang susceptible kepada idea atau perkara murahan yang disalut dengan emotionally charged material.


Haih...berkuasa sungguh media massa sebenarnya...bisa mencengkam atau membebaskan kepala otak orang.


*Debat kini available di youtube.

3 comments:

rexxdelarocha said...

Setuju. Debat macam tu kena selalu ada. At least seminggu sekali

Anonymous said...

D untuk ditto.

Melayu perlu melalui revolusi minda yang pada pandangan saya telah lama dikawal oleh sistem yang terlalu menyekat. Debat ini adalah satu permulaan, untuk yang masih kurang kebal itu. Yang dah lama keluar kepompong tu, syabbas bette!!

47 said...

delarocha:
----------
yep, setuju. dan biar tentang isu sebenar dan penting, publisiti juga harus lebih meluas.


iw:
---
betul ini hanya permulaan bagi mereka yang hanya makan suapan rtm dan utusan. mereka perlu lebih lagi dan pada dos yang lebih tinggi.