Sunday, October 28, 2007

English/Malay : Melayu/Inggeris


I'm a bilingual man (on my way to becoming multilingual/quadralingual as two years ago I started learning both Mandarin and Japanese - baru intermediate level, belum cukup bagus)

I speak and write both English and Malay proficiently. I can utilize either one language at any given time with great ease and accuracy, but I have to admit that, perhaps because of the sheer amount of words available in English, I find myself speaking or writing in English whenever I'm trying to get a very serious point/feeling/idea across.

And as such, whenever I write a post for my blog, I'd write in English.

Tapi baru-baru ini, aku telah menemui dan mula membaca beberapa blog tempatan yang hampir semua nukilannya ditaip/tulis dalam bahasa Melayu cth: Aku Tak Peduli, Complexities and Contradictions (ada versi bahasa Melayunya), Jonesabdullah, dll.

Setelah membaca kebanyakan isi kandungan blog-blog ini beserta komen-komennya sekali, di mana adakalanya aku ketawa, berkerut dahi, dan tidak kurang juga tersenyum sendirian, aku menjadi yakin pula bahawa tak ada kurangnya menulis blog dalam bahasa Melayu, mungkin sama elok dengan yang ditulis dalam bahasa Inggeris -kalau tidak lebih elok lah (cewah.. haha, aku telah membuatkan diri sendiri tergelak dengan gaya penulisan ini)

Maka, aku telah membuat keputusan, di sini aku akan bereksperimentasi dengan penulisan dalam bahasa Melayu. Tapi sekali sekala akan aku selitkan juga post-post dalam bahasa Inggeris kerana sudah pasti nanti ada ketikanya aku akan menjadi malas dan muak untuk menulis dalam bahasa Melayu baku begini (ya, ia tak semudah yang anda sangka).

Ayuh! Mara ke depan!

4 comments:

nurulazreenazlan said...

malay version la sangat, hehe.

there's a reason why kerumitan dan percanggahan tidak di'update' sekerap complexities and contradictions.

i have to put a lot more thought into it =)

thinker bell said...

Tapi sekali sekala akan aku selitkan juga post-post dalam bahasa Inggeris kerana sudah pasti nanti ada ketikanya aku akan menjadi malas dan muak untuk menulis dalam bahasa Melayu baku begini (ya, ia tak semudah yang anda sangka).

i couldn't agree more. it's not as easy as we thought. :D

for me, it's not that i write better english than malay, but writing english is as spontaneous as counting money :D (sesuai ke bandingan ni? huhu)

i did try writing in malay before, but it was nasty. or perhaps it was anger-driven. well, anyways, like akutakpeduli, the bahasa melayu would be the right medium to the target audience.

saya sokong anda semua. :D

owh btw, u can mail me, mr 47 of your old personal blog if u wouldnt want the world to know u ;)

sekian.

Taichee~@! said...

hello 47,

came across ur blog n also read ur comments in aku tak peduli. heh.
welkam to our blogging world!

n trust me writing in malay is not that easy.

47 said...

Thank you guys for coming over!

To nurulazreenazlan:
--------------------
You're among the people that made an effort to write in Malay, and that has contributed to my belief now that 'tulis dalam bahasa Melayu pun ok apa' :)

To thinkerbell:
---------------
Terima kasih kerana menyatakan sokongan anda, bersemangat rasanya sekarang haha. Hmm abt mailing my old blog, I dun think I'll do that. My other blog is like an online diary for me where the posts are about a lot of things - food, drinks, ideas, stuff I read, etc.
Here, it's a little different, I'm hoping to make this blog into a strictly Observation n Opinion blog. Where I'll share what I observe and what I have to say on it - minus personal stuff.

To taichee:
-----------
Thank you thank you! and yes, I ditto that, writing in Malay is not easy.