Monday, October 29, 2007

Eksperimentasi Bahasa Lagi

Pertama-tamanya (ada ke perkataan ni? aku kurang pasti, rasanya ada) aku ini bukanlah sasterawan dan bukan juga peminat fanatik sastera, bahkan aku lebih suka hal-hal yang praktikal dan logik dari hal-hal yang berbunga-bunga dan berhias seperti sastera atau seni.

Namun aku juga bukan robot, hati aku kadangkala menjadi segar apabila seni menyentuhnya. Jadi di sini aku ingin berkongsi secebis seni yang menyentuh hati aku. Sepotong sajak yang ditulis oleh William Butler Yeats, yang juga telah aku alih bahasakan sebagai satu bentuk eksperimentasi bahasa.

Sepertimana sajak ini telah menghidupkan hati aku buat entah kali yang berapa, aku harap kesannya sama bagi kamu si pembaca.

---------------------------------------------------------------

Andainya aku memiliki kain-kain hiasan syurga,

Yang dianyam dengan cahaya keemesan dan perak,

Kain-kain biru, malap dan gelap,

Gelap malam, terang dan separa terang,

Sudah tentu aku akan tebar kain-kain itu dibawah kakimu;

Tapi aku, si miskin, hanyalah memiliki impian;

Aku telah menebarkan segala impianku dibawah telapak kakimu;

Melangkahlah dengan lembut kerna kau sedang melangkah di atas impianku.

--------------------------------------------------------------

Versi asal:

Had I the heavens’ embroidered cloths,
Enwrought with golden and silver light,
The blue and the dim and the dark cloths
Of night and light and the half light,

I would spread the cloths under your feet:

But I, being poor, have only my dreams;

I have spread my dreams under your feet;

Tread softly because you tread on my dreams.

W.B. Yeats (1865–1939)
"He Wishes For the Cloths of Heaven"

3 comments:

nurulazreenazlan said...

i know this poem by heart. it's been stuck on my head for 11 years now. i remember reading it the first time when i was 15.

once when i was heartbroken many many moons ago at uni, i went out spontaneously to recite it during our annual Poetry Night.

yes i am lame like that.

=)

LuciusMaximus said...

hahaha!

dude, seems u hit the road long before all of us...

or, are u actually natasha in disguise?

47 said...

lucius, if i'm natasha, i'd be one hell of a natasha haha

mungkin nampak macam mama jawa gamaknya.