Friday, September 5, 2008

Dulu Dulu

Masa aku kecil, aku rasa sekitar umur awal sekolah rendah, sepanjang bulan puasa aku akan mandi lebih lama dari bulan bulan lain.

Sambil mandi dan menyegarkan badan, aku akan toleh kiri kanan memastikan perimeter secured dan minum air paip. Kadangkala ada masa masanya aku akan ke dapur sebelum mandi, dan secara diam diam akan menyeludup masuk segenggam dua kurma atau biskut untuk dinikmati bersama air paip bila mandi nanti.

Pendek kata aku puasa juga, cuma bukan seperti yang dikehendaki buku agama atau dictation budaya dan masyarakat, aku makan dan minum ketika mandi dan aku cuma puasa di luar bilik mandi. Tapi kemudiannya bila petang tiba, aku akan menunggu waktu buka puasa dengan excitement seperti juga kanak kanak lain dan seterusnya berbuka bersama ahli keluarga sambil diselang seli acara bersembang dan ketawa.

Adakah ini menjadikan aku orang yang jahat atau kurang baik? atau adakah aku dipengaruhi syaitan yang dikatakan sentiasa cuba memanipulasi manusia?

Oh..tapi semua ini berlaku di bulan puasa, kata orang syaitan semuanya kena penjara?

Ah, semuanya memang aku yang buat, bukan orang lain.

9 comments:

NeemoNeemo™ said...

Yuh, agreed. We dun need syaitan to do bad stuff.

farizzet said...

innocently cute. sekarang buat lagi?

magenta said...

Masa kecik2 I suka curi minum air paip kat tandas sekolah, tak kira bulan apa.

iqanabeera said...

hahah. most budak-budak memang macam tu kot. tapi masa tu comel la.


sekarang, memang dah jadi setan betul time puasa.

nashkia said...

"Adakah ini menjadikan aku orang yang jahat atau kurang baik? atau adakah aku dipengaruhi syaitan yang sentiasa cuba memanipulasi manusia?"

xmahu jadi mastika kan?..
hasty generalization!

kamu kena bagitau kejahatan lain lagi yg kamu pernah buat
ermm..atleast lg 18 ratus contoh misalnya?

baru aku jawap soalan kamu mcm yg di atas

;j

the artist and i said...

setan tak bersalah. kalau bukan bulan puasa pun dia tak bersalah.

percayalah!

hahaha..

*dah tak boleh pakai dah konsep salahkan setan jika buat salah.

47 said...

neem:
-----
yep, exactly.


farizzet:
---------
Oh, that's classified info... actually sekarang dah tak amalkan, sebab air paip tak cukup bersih.


magenta:
--------
masuk folder LOL


iqa:
----
damn! that explains the shackles around my arms :)


ikhsan:
-------
yep, apa pun, kita tak boleh jadi mastika ;)


o my love:
----------
exactly! at anytime of the day, since time immemorial, it's always been us all along.

theblabber said...

biasa la tu bro..budak2.i'm more even devil"er" masa kicik2 dulu.haha.

47 said...

woo miezi, rangka dalam almari tu haha